פוסט

בית המשפט המחוזי לא מתרשם ומאשר ייבוא מקביל של עגלות לתינוקות חסרות מספר סידורי

Avatar עו"ד סער גרשוני 28 ספט 2023
single
שתף

חברת Stokke AS שהינה חברה נורווגית אשר מייצרת את עגלות היוקרה הנושאות את השם Stokke הגישה במהלך חודש אוגוסט האחרון לבית המשפט המחוזי בלוד בקשה לצווי מניעה זמניים ותביעה כספית כנגד חברת אריאל מוצרי תינוקות בע"מ (להלן: "חברת אריאל") המפעילה רשת חנויות לממכר מוצרי תינוקות ובמסגרת זו מוכרת עגלות Stokke אשר היא מייבאת ביבוא מקביל.

לטענת המבקשת בבקשה לצווים זמניים העגלות המיובאות מכילות מדבקות מזויפות הנושאות מספר סידורי מזויף. בהתאם טענה המבקשת שעצם הדבקת המדבקה המזויפת גורמות לפקיעת האחריות והביטוח אשר היא יכולה להעניק לצרכנים ומונעת ממנה את האפשרות "לעקוב אחר העגלות ולהעניק לצרכן את האחריות, השרות, והאמינות המזוהים עמה".

בנוסף טענה המבקשת כי חברת אריאל פוגעת במוניטין שלה, ביחסי המסחר שלה עם היבואן הרשמי ובבטיחות הצרכן שכן אין לה כל אפשרות להגיע אליו ולטפל בבעיות אשר מתעוררות. בנוסף טענה Stokke כי עצם הסרת המדבקה מפר חובות חקוקות וכן סעיפים מחוק הגנת הצרכן, עשיית עושר ולא במשפט, גרם הפרת חוזה ועוד שלל טענות משפטיות.

חברת אריאל טענה כי הבקשה לצו מניעה הוגשה בחוסר תום לב, במטרה לעצור יבוא מקביל ולנסות להגיע למקור אשר מוכר לה את העגלות, על מנת להפסיק פעולה לגיטימית זו וכי היא מוכרת מוצר מקורי של Stokke ואין כל הטעיה של הצרכנים שכן שמה של חברת אריאל מופיע על העגלה וכן בכל המסמכים המצורפים כגון, הוראות שימוש, תעודת אחריות וכן כל מסמך נוסף המצורף לעגלה.

עוד טענה חברת אריאל, כי כאשר היא מקבלת את העגלות היא מחויבת על פי חוק להדביק עליה שתי מדבקות, מדבקת פרטי יבואן, מועד היבוא ומספר סידורי של היבואן וכן מדבקת אזהרה, ולכן הטענה כי המדבקות שלה הן מזויפות היא טענה שאינה נכונה, מה גם שהיא לא מסירה שום מדבקות של Stokke, אלא, מקבלת את העגלות ללא מדבקה זו ומי שמסיר אותה הוא הספק בחו"ל אשר מנסה למנוע את ההתחקות אחריו לצורך מניעת היבוא המקביל.

לסיכום טענה חברת אריאל כי לאחר המכירה ובהתאם לדוקטרינת המיצוי, אין ביכולתה של חברת Stokke להמשיך ולשלוט במכירה נוספת של העגלות מתוצרתה.

במסגרת הליך הבקשה לצו מניעה זמניים נחקרו מצהירים משני הצדדים ובסופו של דבר החליט בית המשפטי המחוזי לדחות את הבקשה מהנימוקים הבאים:

חברת אריאל מקבלת בחו"ל את העגלות ללא מדבקת זיהוי;
היא מדביקה מדבקות בהתאם להוראות החוק;
הטענה כי ללא מדבקה העגלה מסכנת את הציבור רחוקה וחסרת בסיס;
מדינת ישראל מעודדת את היבוא המקביל כפי שאף נקבע בפסק דין מחסן היבואן. מהעדות של נציגי חברת אריאל עולה כי הם לא מטעים ומבהירים היטב כי העגלות ביבוא מקביל וכי האחריות היא לא של היבואן הרשמי.
חברת אריאל נותנת שירות תיקונים ואף מחליפה מסגרות ושלדה אם צריך;
טענות חברת Stokke בדבר בעיות בטיחות כאלו ואחרות נטענו בעלמא ללא כל תימוכין;
הטענות בדבר דילול מוניטין, גרם הפרת חוזה ורשלנות לא מבוססות.
בסופו של דבר נדחתה הבקשה וחברת Stokke חויבה בהוצאות של חברת אריאל, התיק הראשי, בשלב זה, ממשיך לידון בבית המשפט.

כפי שניתן לראות, במידה וגורם או חברה מעוניינים לייבא מוצרים ביבוא מקביל, מומלץ ביותר לדאוג לקבל ייעוץ וליווי משפטי מתאים אשר יסייע לנהוג על פי כל הכללים והמבחנים הרלוונטיים על מנת להימנע מחשיפה לתביעה משפטית מצד יצרנים ויבואנים רשמיים.

ליעוץ ראשוני
התקשרו עכשיו:
03-7266726