פוסט

הערה באתר כי יבואן מקביל אינו קשור אל היצרן והמשווק הרשמי אינה מספקת לעיתים

Avatar עו"ד סער גרשוני 28 ספט 2023
single
שתף

כידוע, על היבואן המקביל לדאוג לקיים אחר מבחן החסות אשר נקבע בפסק דין מחסן היבואן.

מבחן החסות בקצרה הינו אגד מבחנים שמטרתם הינה לגרום למצב בו הצרכן ידע בוודאות, כי המוצר אשר הוא מתעתד לרכוש במחיר נמוך ממחירו הרגיל, יובא ביבוא מקביל וכי אותה חנות ו/או יבואן אשר מוכרים לו את המוצר אינם חוסים ואינם בקשר עם היצרן.

לידיעה זו חשיבות מועטה כאשר עוסקים במוצרים כגון מוצרי מזון, הנעלה והלבשה וכדומה, אך כאשר מדובר במוצרים אשר נזקקים לשירות משלים כגון מוצרי חשמל מסוימים או רכבים, הרי שלנושא זה חשיבות מרבית לצרכן ועליו לשקול היטב האם הוא מוכן לרכוש את המוצר בהנחה ולוותר על אחריות מטעם היצרן.

במסגרת מחסן היובאן נקבע, בין היתר, כי על מחסן היבואן לפרסם באתר האינטרנט המופעל על ידי החברה הבהרה כי החברה/חנות אינה קשורה ליצרן וכי המוצרים מיובאים ביבוא מקביל.

האם בכל מקרה מתן הודעה כזו באתר של יבואן מקביל מספיקה? התשובה היא לא, שכן, על היבואן המקביל לדאוג להתחרות באופן הוגן ולא להפר את זכויותיו של היצרן ובוודאי שלא לנסות ולהידמות ליבואן הרשמי על ידי העתקת מלל, העתקת לוגו ושמות מתחם. ובמה המדובר?

רבים מכירים את שואבי האבק של חברת KIRBY. שואבי אבק אלו מיובאים על ידי היבואן הרשמי, חברת קיי 1914 (1997) בע"מ (להלן: "היבואן הרשמי"), במקביל מיובאים אותם שואבי אבק, ביבוא מקביל, על ידי שני אנשים, הגב' אולגה אוסטרובסקי ומר דניאל ישראל (להלן: "היבואנים המקבילים").

היבואן הרשמי כחלק מפעילותו העסקית הקים אתר אינטרנט בשם המתחם WWW.K1914.CO.IL במסגרת אתר זה הועלו תכנים ותמונות הקשורות למוצרים, טיבם וכן פרטים בדבר היבואן הרשמי. בנוסף יצר את הסלוגן "בלי קירבי אין ניקין" וכן יצר לוגו הנראה כך:

קירבי לוגו יבואן רשמי
היבואנים המקבילים הקימו גם הם אתרי אינטרנט במספר שמות מתחם, אחד מהאתרים אוחסן בשם המתחם WWW.KIRBY1914.COM, עשו שימוש בסלוגן "אין קירבי אין ניקיון" ויצרו לוגו הנראה כך:

קירבי לוגו יבואן רשמי

קירבי לוגו יבואן מקביל
בנוסף ומתוך כוונה להידמות עד כמה שניתן ליבואנים הרשמיים ולבלבל את הצרכן, העתיקו היבואנים המקבילים טקסטים שונים מאתר היבואן הרשמי ו"שתלו" אותם בשינויי ניסוח קלים ביותר, באתר האינטרנט שלהם.

היבואן הרשמי החליט שלא לשתוק והגיש בחודש דצמבר 2012 תביעה כנגד היבואנים המקבילים. התביעה נדונה בפני כב' השופט הבכיר גדעון גינת, בבית המשפט המחוזי בתל אביב (ת.א. 29072-12-12).

קירבי לוגו יבואן מקביל

במסגרת התביעה טען היבואן הרשמי כי היבואנים המקבילים הפרו את זכויותיו, התעשרו על חשבונו תוך גרימת נזקים, השתמשו באתרים ושמות מתחם דומים על מנת להגדיל את ההטעיה של הלקוחות. היבואנים המקבילים דחו את הטענות וטענו כי היבואן הרשמי נטפל אליהם כדי למנוע תחרות.

בית המשפט בחן את המקרה, שמע את העדים וביום 18.5.2015 ניתן פסק דין אשר קבע, בין היתר, את הקביעות הבאות:

ב' השופט הבכיר גדעון גינת, בבית המשפט המחוזי בתל אביב העתיקו היבואנים המקבילים טקסטים שונים מאתר היבואן הרשמי והיבואנים המקבילים הפרו את זכויות היוצרים של היבואן הרשמי בכך שהעתיקו את הסלוגן;
היבואנים המקבילים הפרו זכויות יוצרים כאשר העתיקו מלל מאתר היבואן הרשמי;
היבואנים המקבילים הפרו את העוולה המסחרית של גניבת עין כאשר עשו שימוש בשם מתחם דומה ליבואן הרשמי (היבואן הרשמי צירף את התאריך 1914 לשם החברה ולשם המתחם כי בשנה זו הוקמה חברת קירבי);
היבואנים המקבילים הפרו את עוולת גניבת העין כאשר עשו שימוש בסלוגן דומה וכאשר עשו בפרסומיהם שימוש בלוגו שלהם אשר כלל בתוכו לוגו דומה ללוגו של היבואן הרשמי.
בנקודה זו חשוב לציין את העובדה שבית המשפט עצמו במסגרת פסק הדין דאג לציין את העובדה שלמרות שידע מיהם הצדדים התקשה להבחין בהבדלים בפרסומים שונים.

בית המשפט דאג לציין, כי הגם שיבוא מקביל הינה פעולה מותרת, האופן בו בחרו היבואנים הרשמיים לקדם את עסקהם (שימוש בשומת מתחם, תכנים ולוגו דומה) אינה מתיישבת עם החובה לנהוג בהגינות ובתום לב.

בית המשפט שב ומדגיש כי כל משווק או מפיץ תם לב צריך לבחור בתכנים שונים ובכתובת שם מתחם שונה מזו של היבואן הרשמי.

בית המשפט אינו מתעלם מהעבודה שבאתר היבואנים המקבילים יש הערה שהם אינם קשורים ליצרן או ליבואן הרשמי אך קובע, כי "אין די בכך, ומי שאינו מבחין בהערה זו יכול לשגות בקלות ולחשוב שמדובר במפיצה מורשה"

בסופו של דבר קובע בית המשפט כי על היבואנים המקבילים לפצות את היבאון הרשמי בפיצוי ללא הוכחת נזק וכן ניתן צו מניעה קבוע לעשות שימוש בכל מדיה בטקסטים זהים, מעיצוב דומה של האתרים.

מוסר השכל: אין די בכתיבת הצהרה סתמית באתר של היבואן המקביל כדי למלא אחר הוראות מבחן החסות, בייחוד כאשר יתר פעולותיו מכוונות להידמות עד כמה שניתן ליבואן הרשמי לצורך "רכיבה" על היבואן הרשמי במטרה להטעות את קהל הצרכנים.

על היבואן המקביל לדאוג להתחרות בצורה הוגנת וישרה עם היבואן הרשמי, שכן, בית המשפט לא יסבול תחרות לא הוגנת וחסרת תום לב במסווה של "יבוא מקביל".

אולי יעניין אותך גם:

העברת בעלות בסימן מסחר לחברה ישראלית (פיצול טריטוריאלי) לא מונעת יבוא מקביל

ליעוץ ראשוני
התקשרו עכשיו:
03-7266726