פוסט

ציפיה לרווח ודיני עשיית עושר ולא במשפט

Avatar עו"ד סער גרשוני 28 ספט 2023
single
שתף

בסקירה המעניינת שלפניך מסביר עורך הדין סער גרשוני אודות האפשרות לעשות שימוש בדיני עשיית עושר ולא במשפט כשיש ציפייה לרווח, לאור העובדה שעילת עשיית עושר מגנה גם על אינטרס הציפיה של התובע במקרה של תחרות עסקית, בין השאר במסגרת יבוא מקביל לישראל.

הסקירה מבוססת על מספר פסקי דין מובילים בתחום.

הליך רע"א 371/89 ליבוביץ נ' את. י.אליהו בע"מ מייצג התפתחות בדיני עשיית עושר בפסיקה.

במסגרת התביעה דובר ביבואניות של עטי פרקר וקרוס. בחוזה בין התובעות והיצרן, התחייב היצרן לא לשווק את העטים לארץ באמצעות גורמים אחרים.

התובעות התחייבו מצידן להשקיע בשיווק. הנתבע יבא את העטים בייבוא מקביל באמצעות אחד הסוכנים של היצרן בחו"ל.

התובעות, שהיו על פי החוזה שלהם עם היצרן סוכנות בלעדיות, טענו נגד הנתבע כי הוא לקח את המוניטין ואת הבלעדיות שלהן.

בפסק הדין החשוב והמעניין נקבע כי המוניטין הוא של היצרן וגם הבלעדיות לא נפגעה.

התובעות לא נפגעו מבחינה קניינית או חוזית, ולכן כדי להגן על הציפיה המסחרית שלהן נותר להן לעשות שימוש בדיני עשיית עושר.

נפסק שלפגיעה בצפי המסחרי צריך להתלוות יסוד נוסף, ואז ניתן להכיר בהתעשרות כזו שהיא בלתי צודקת. במקרה הנדון לא התקיים היסוד הנוסף בהתנהגות היבואן המתחרה.

הלכת ליבוביץ הנ"ל אומצה בהמשך על ידי בית המשפט גם בהליך ע"א 347/90 סודה גל בע"מ נ. ספילמן.

במקרה זאת בית המשפט קבע שהיתה פגיעה בציפיית התובעת לקשר המשכי עם הלקוחות שלה ונתן צו מניעה על פי דיני עשיית עושר כדי לחדול את הפגיעה המתמשכת נגד התובעת.

בהליך ע"א 2173/94 TELE EVENT LTD נגד ערוצי זהב דן בית המשפט בסעד מכח עשיית עושר על פי הסכם רישיון בלעדי לשימוש בזכויות יוצרים.

בפסק הדין המרתק והחשוב נקבע כי היתה הפרה של זכות היוצרים השייכת לתובעת בהסכם בלעדיות (לשדר טורניר למנויים) והציפיה של התובעת לרווח משימוש בזכות היוצרים נפגעה.

בפרשת מחסן היבואן (ע.א. 7629/12, ע"א 8848/12 בבית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, בענין אלעד מנחם סוויסה נגד TOMMY HILFIGER LICENSING LLC ניתן ביום 6.11.2014) קובע בית המשפט שלא ייתן סעד על פי דיני עשיית עושר בנוגע לפגיעה בסימן המסחר אלא רק כשמתקיים יסוד נוסף כמו הטעיה או "טפילות" מצד היבואן המקביל, ובין היתר כאשר היבואן המקביל עוקב ומנצל את הפרסום המושקע שנעשה שלא על ידו, ומשתמש בפרסומים הללו לטובתו הוא.

עוד בנושא: תחרות חופשית מול הגנה על סימן מסחר

ליעוץ ראשוני
התקשרו עכשיו:
03-7266726