פוסט

יבואן מקביל – הסחורה המקורית עוכבה במכס בחשד שהיא מזויפת, מה תעשה?

Avatar עו"ד סער גרשוני 28 ספט 2023
single
שתף

בעקבות פניות רבות בשבועות האחרונים של יבואנים מקבילים אשר סחורה מקורית אשר יובאה על ידם עוכבה במכס ואף יועדה להשמדה בחשד שמדובר בסחורה מזויפת החלטתי לכתוב מדריך קצר אשר יסייע ליבואן המקביל להתמודד עם מקרים בהם סחורה מקורית אשר יובאה על ידו כדין, מעוכבת ולעיתים אף מיועדת להשמדה בחשד שהינה מזויפת.

לפני מספר שנים, בעקבות חתימה של ישראל על אמנות שונות בתחום הקניין הרוחני תוקנה פקודת המכס ונקבעו נהלים שונים בכל הקשור לפעילות ובדיקות של מכס לאיתור, עיכוב והשמדה של סחורה המפרה סימן מסחר ו/או זכויות יוצרים.

בהתאם לנוהל כאשר משלוח מסוים מעלה חשד כי הוא מפר סימן מסחר או זכויות יוצרים, בסמכות המכס לעכב את הסחורה, לשלוח תמונה/דוגמה לעורך הדין של בעל סימן המסחר/זכויות היוצרים בארץ על מנת שיבחן האם הסחורה מקורית או מזויפת.

ככלל, במידה שבעל סימן המסחר קובע שהסחורה מזויפת, הוא נדרש להפקיד חוות דעת מתאימה, ערבות בנקאית בסכום שהמכס קובע וכן התחייבות לשפות את המכס, כתנאי לעיכוב הסחורה. לאחר מכן, עומדים לרשות בעל סימן המסחר מספר ימים לנסות ולהגיע להסדר עם היבואן, שאם לא כן, עליו להגיש תביעה כנגד היבואן בבית המשפט, או שהסחורה המזויפת תשוחרר.

יצוין, כי במקרים בהם מדובר במשלוח קטן מופעל "נוהל מקוצר" שבמסגרתו לאחר מתן חוות הדעת והפקדת ההתחייבות עוברת הסחורה להשמדה.

כאמור, לאחרונה אנו נתקלים יותר ויותר במקרים בהם סחורה מקורית אשר יובאה ביבוא מקביל מעוכבת במכס ובעל סימן המסחר אף מגיש חוות דעת הטוענות שהסחורה מזויפת.

כך קרה לנו לדוגמא, במשלוח שהכיל מוצרים מקוריים שנרכשו על ידי צד שלישי מחברת ARMANI בארה"ב. המשלוח עוכב, תמונות של מספר פריטים נשלחו לעורך הדין ובעל סימן המסחר הגיש חוות דעת הקובעת שהמוצרים מזויפים ויש להשמידם.

פנייה מהירה של היבואן למשרדנו והבאת כל המסמכים הדרושים להוכיח את מקוריות המוצרים סייעו לשחרר במהרה את הסחורה שעוכבה ולהקטין משמעותית את הנזק שנגרם ליבואן.

כאמור הכללים המפורטים להלן מטרתם לסייע ליבואנים מקבילים לעמוד על זכויותיהם והם אינם באים להחליף ייעוץ משפטי ראוי על ידי עורכי דין העוסקים בתחום.

בקשה מהספק אשר מוכר לך את הסחורה הוכחה על מקוריותה של הסחורה. ההוכחה יכולה להיות כרטיס לקוח אצל בעל סימן המסחר, חשבונית של בעל סימן המסחר עבור הסחורה הספציפית או אפילו חוזה של הספק עם בעל סימן המסחר;
חשוב מאוד לתעד את כל ההתכתבות הרלוונטית שלך עם הספק ושל הספק עם בעל סימן המסחר;
חשוב להצהיר אמת על תכולתו המדויקת של המשלוח;
חשוב לשמור ולתעד את הדרך שעשתה הסחורה המקורית מרגע אריזתה ועד הגעתה לישראל, ככלל, כיום, נוהגות כל חברות השליחויות להעלות לאתר האינטרנט את המעקב אחר המשלוח והנקודות השונות שהוא עובר.
חשוב ביותר לעקוב ולראות שבעל סימן המסחר עומד בלוחות הזמנים אשר נקבעו על ידי המכס, שכן, איחור בעמידה בלוחות הזמנים ללא אישור או הארכת זמן מהמכס יכולים להוות עילה לשחרור הסחורה.
כאמור, מרגע שהתקבלו כל המסמכים האמורים הם הועברו בצירוף מכתב לרשות המכס וכן למשרד עורכי הדין של בעל סימן המסחר. המסמכים נבדקו ותוך מספר ימים הסחורה שוחררה.

מכיוון שנגרם ליבואן המקביל נזק הוא אינו מתכוון לוותר ופועל לצורך קבלת פיצוי ראוי במסגרת הסכם פשרה וככל שלא יצליח, תוגש תביעה כנגד המכס ובעל סימן המסחר לבית המשפט המוסמך.

ליעוץ ראשוני
התקשרו עכשיו:
03-7266726